ГАСТРОЛІ ДЕРЖАВНОГО АНСАМБЛЮ ТАНЦЮ УРСР ІМЕНІ ПАВЛА ВІРСЬКОГО У США В РОКИ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» (1960 –1980-ті рр.)
DOI 10.17721/2521-1706.2025.19.6
Тарас Самчук
доктор філософії (історія), асистент,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка,
м. Київ, Україна
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6223-7412
Анотація: У другій половині ХХ століття сфера культури була важливим компонентом ідеологічного протистояння між СРСР та США. Українські митці також були учасниками цього процесу, тому метою статті є висвітлення подробиць гастролей Державного ансамблю танцю УРСР імені Павла Вірського(Ансамбль Вірського) у США періоду «холодної війни» (1960⎼80-х), зокрема у контексті політизації представлення українського мистецтва у міжнародному культурному просторі.
Наукова новизна статті полягає у тому, що до наукового обігу введено низку документів з колекції Центрального державного архіву-музею літератури і мистецтва України та розсекречених документів з архіву Центрального розвідувального управління США, а також матеріали інтерв’ю з артистами.
Методологічною основою дослідження є міждисциплінарний підхід, який спирається на критичний аналіз історичних джерел з використанням історико-генетичного і компаративного методів, які дозволяють ретельно висвітлити особливості культурної і політичної складової гастролей Ансамблю Вірського в США впродовж 1960–80-х років.
Висновки. Аналіз вітчизняних і зарубіжних архівних документів та матеріалів преси та інтерв’ю показав, що гастролі Ансамблю Вірського в США упродовж 1960–80-х років були масштабними, комерційно успішними культурними подіями часів «холодної війни», які залучали сотні тисяч глядачів і були помітною мистецькою подією. Попри ідеологічну спрямованість гастролей Ансамблю Вірського, вони також були однією із небагатьох можливостей репрезентації української культури за кордоном. Водночас гастролі Ансамблю Вірського були майданчиком для української та єврейської діаспори у США для привернення уваги міжнародної спільноти до проблеми утисків і переслідувань українців та євреїв у СРСР й засобом боротьби з радянською пропагандою у країнах Західного блоку.
Ключові слова: культурний обмін, Ансамбль Вірського, «холодна війна», США, українська діаспора, Ліга захисту євреїв.
Надійшла до редколегії: 12.01.2025
Завантажити
References:
- Borymska, H. (1974) Gems of Ukrainian Dance. A [In Ukrainian].
- Vernyhor, D. (2018). Ukrainian Dance – A Global Symbol (on the Anniversary of the National Honored Ensemble of Dance Named after Pavlo Virsky). Diplomatic Ukraine, 19, 757–766. [In Ukrainian].
- Reviews and Criticism of the American Press on the Ensemble’s Tours in the USA. (n. d.). Fund 643 «State Merited Academic Dance Ensemble of the Ukrainian SSR named after P. P. Virsky of the Ministry of Culture of the Ukrainian SSR», (Description 2, Case 152, Sheets 2, 61). Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine. [In Russian].
- Touring of Ukrainian Dancers in San Francisco. (1988, 13 March). Culture and Life, (11), 3. [In Ukrainian].
- Holubenko, P. (1966, November). My Greetings to Pavlo Virsky. New Days, (202), 8–11. [In Ukrainian].
- Documents on the Ensemble’s Tour to the USA in 1988 (Plan, Report, Lists, etc.). Fund643 «State Merited Academic Dance Ensemble of the Ukrainian SSR named after P.P. Virsky of the Ministry of Culture of the Ukrainian SSR», (Description 1, Case 848, Sheets 36, 69–70, 78). Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine. [In Russian and English].
- Documents (Programs, Lists, Reports, and Other Materials) on the Ensemble’s Tour in the USA in 1972. Fund643 «State Merited Academic Dance Ensemble of the Ukrainian SSR named after P. P. Virsky of the Ministry of Culture of the Ukrainian SSR», (Description 1, Case 396, Sheets 19, 24). Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine. [In Russian].
- Samchuk, T. (2023, July 12). Unpublished interview with Hachenko (former artist of the Virsky Ensemble). Personal archive of the author. [In Ukrainian].
- Samchuk, T. (2023, February 28). Unpublished interview with M. Badrak (former artist of the Virsky Ensemble). Personal archive of the author. [Іn Ukrainian].
- Kurinna, M. (2019). Pavlo Virsky and the State Honored Academic Dance Ensemble of Ukraine in the Declassified Documents of the State Security Archive of the Ukrainian SSR. Ukrainian Art Studies, 19, 230–241. [In Ukrainian]
- Siromskyi, R. (2020). Cultural Exchange Between Canada and the Ukrainian SSR as a Tool of Soviet Propaganda. American History & Politics, 10, 80–90. DOI: 17721/2521-1706.2020.10.8. [In Ukrainian].
- Teren-Yuskiv, T. (1988, February19). Jump, Enemy, as the Master Commands (On the Occasion of the Performances of the Virsky Ballet in New York). Svoboda, (32), 2; 4. [In Ukrainian].
- Ukrainians in New York Protested Against the Performances of Soviet Artists. (1976, July 15). Svoboda, (132), 1. [In Ukrainian].
- Ukrainians in Philadelphia Picketed the Performance of the Virsky Ensemble. (1972, June 29). Svoboda, (122), 1. [In Ukrainian].
- Tkachenko, M. Is it just the hopak and the sharyvary? (1966, October29). The Echo of Ukraine, (45), 1. [In Ukrainian].
- 2 Activists arrested after trying to disrupt Ukrainian dance in NY. (1972, August 11). The Jewish News, (22), 21. [In English].
- (1976, June20). Freedom Festival at Russian Festival of Music and Dance, Lincoln Center. https://surl.li/ftbhay. [In English].
- Breitman,, & Goda, N. (2010). Hitler’s Shadow. Nazi War Criminals, U.S.Intelligence, and the Cold War. National Archives and Records Administration.[In English].
- Robinson, H. (1994). The last impresario: the life, times, and legacy of Sol Hurok. New York: Viking. [In English].
- Central Intelligence Agency. (1966, October12–23). Virsky Dance Company. Freedom of Information Act Electronic Reading Room. https://surl.li/ieptnp. [In English].